theAgenda.nl - tips, nieuws, evenementen, locaties, sterren
wat - kies categorie
waar - kies plaats
wanner - kies tijdstip
Uitgaan > Dansen Cultuur > Concert Cultuur > Musicals Cultuur > Klassiek Uitgaan > Film Cultuur > Theater Cultuur > Musea Cultuur Uitgaan > Eten Familie Familie > KinderEvents Doen > Actief Buiten Wegwezen > Hotels Spannend > Erotiek  
Je bent niet ingelogd

..vergeten?






service
Zoek!
acts > personen

Dimitri Vangrunderbeek

Dimitri Vangrunderbeek is een tactvol operateur van beelden, voorwerpen, ruimtes en hiermee verbonden stemmingen. Onder zijn handen beginnen ruimtes te aarzelen en worden voorwerpen weerloos. Hij scheurt ze voorzichtig open met een briefopener en ontcijfert hun ingewanden.

De doorsnede toont de intieme schoonheid van een kast, tafel of stoel. Zelfs als een meubel in schijfjes wordt gezaagd of verpulverd met een slijpschijf behoudt het zijn waardigheid.
Elk behandeld meubelstuk wordt onbruikbaar. Het voorwerp valt uiteen in materiaal, volume en compositie. Tegelijk wordt het een nieuw voorwerp.

Vangrunderbeek neemt de gebruikswaarde van de fauteuil weg door er gips op te smeren, maar maakt zo een nieuwe fauteuil, een fauteuil die sculptuur geworden is, die zich anders verhoudt tot de omgeving en die gedeeltelijk aan het gezicht onttrokken is, zodat we de verborgen delen in ons hoofd kunnen nabouwen.

In 1993 versnijdt Vangrunderbeek nachtkastjes en stoelen met een grote lintzaag en geeft de resulterende werkjes titels die de toeschouwer in staat stellen zich het oorspronkelijke meubel voor te stellen.

Later gaat hij stoelen en andere meubels ‘inboxen’: inpakken met aan elkaar gelijmde, geschroefde of gespijkerde platen die slechts een gedeelte van het meubel zichtbaar laten. Vertrekkend van dit gedeelte kan de toeschouwer proberen zich een beeld te vormen van het ingepakte voorwerp.

In 1992 maakt Vangrunderbeek een werkje dat bestaat uit twee maquettes van een werkblad op schragen. Het bovenste werktafeltje drenkt hij in gesmolten paraffine, alsof het om een ideële tafel gaat, een tafel tot de tweede macht, een abstracte tafel, een tafel als beeld van een tafel, dé tafel.

De glans van de paraffine keert terug in de glanzende afwerking van de auberginekleurige multiplex die oorspronkelijk bedoeld is voor betonbekisting, maar door Vangrunderbeek gebruikt wordt om enkele tuinstoelen in te boxen voor een openlucht tentoonstelling, waarbij de glanzende volumes hier en daar in het park worden opgesteld als een soort van proposities.

Voor de huidige tentoonstelling in het Muhka wordt groene spaanderplaat met een waterwerende polyesterlaag gebruikt om een schuin oplopende, ellipsvormige schijf te bouwen die de ronde zaal op de gelijkvloerse verdieping zal doorsnijden. Je zou dit werk kunnen beschouwen als een formele variant of ruimtelijke toepassing van de ‘Dippings’: witglazen lampenbollen die elk drie of vier keer gedeeltelijk in een verfpot met een primaire kleur werden gedompeld, als een elegante en grappige manier om bollen door te snijden of complexe, gecombineerde doorsneden voorstelbaar te maken.




Probeer ook de actZoeker


Dimitri Vangrunderbeek
Dimitri Vangrunderbeek


Shows van Dimitri Vangrunderbeek

geweest Superstructuur B
Expositie

Dimitri Vangrunderbeek - informatie, agendas, shows, nieuws


Dimitri Vangrunderbeek lezersmeningen

Geef je mening!
Om deze functie te gebruiken moet je ingelogd zijn, en lid zijn van theAgenda.nl



Recentelijk toegevoegd
Interieur met veel Franse elementenFreskuZeer licht en luchtig interieurChippendales - Break the Rules 2016Bosch by night artist impression Garden of Earthly delights

• Fresku
• KOVACS




 feedback hoek



  home     wat     waar     wanneer     nieuws     zoeken     top&hot     instellingen     adverteren  
© Copyright 2003-2016 theAgenda.nl/HyperLeap

theAgenda special
500 jaar Jheronimus Bosch
Jheronimus Bosch, De Hooiwagen, Madrid, Museo Nacional del Prado.