theAgenda.nl - tips, nieuws, evenementen, locaties, sterren
wat - kies categorie
waar - kies plaats
wanner - kies tijdstip
Uitgaan > Dansen Cultuur > Concert Cultuur > Musicals Cultuur > Klassiek Uitgaan > Film Cultuur > Theater Cultuur > Musea Cultuur Uitgaan > Eten Familie Familie > KinderEvents Doen > Actief Buiten Wegwezen > Hotels Spannend > Erotiek  
Je bent niet ingelogd

..vergeten?






Zoek!

Interview met Patrick van Rhijn en Nina June

Duo maakt de boek-muziek combinatie Vaderstad en Wonderwater

meningen  |  uitnodigen  |  permalink
09-04-2009 - Patrick van Rhijn schreef de roman, Nina June zong het liedje. Vaderstad en Wonderwater zijn een succes. Vaderstad is het eerste boek ter wereld mét een soundtrack én videoclip.

Een interview met het veelbelovende duo. Over hun ambities, toekomstplannen en vooral over hun eigen Wonderwater.
Nina June en Patrick van Rhijn
Nina June en Patrick van Rhijn
Note van redactie:

Patrick van Rhijn promootte via vriendensite Hyves met krabbels zijn eerste boek 'Weg van Lila'. Een ludieke marketingsstunt die er mede voor gezorgd heeft dat zijn boek een bestseller werd.

Nina June was een van die vrouwen die een krabbel ontving. Uit nieuwsgierigheid bezocht zij zijn Hyvespagina en kreeg gelijk het gevoel dat ze hiermee iets moest doen. Na wat mails heen en weer, spraken ze af in een café in Dordrecht... Hier ontstond het idee voor 'Wonderwater'.


Yvette Gumbs:  Hoe jullie elkaar hebben ontmoet, is wel bekend, dus daar hoeven we het niet meer over te hebben. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie plannen voor een theatertour.
Nina JuneHet plan ontstond toen we voor het eerst met het nummer Wonderwater optraden in Paradiso, eind vorig jaar. Patrick las fragmenten voor uit zijn boek en ik zong het nummer. Er kwamen veel goede reacties. Toen ontstond het plan om er een theatertour van te maken. De theaters waren meteen erg enthousiast, zonder dat ze wisten wat het precies zou worden.

Het plan is nog in ontwikkeling, maar het idee is om telkens nummers van mij en eventueel covers af te wisselen met voorgelezen stukken uit beide boeken, Weg van Lila en Vaderstad. De beide boeken dienen als leidraad met als thema 'groter zijn dan je angst en omgaan met je verlies'.

Patrick: 'De theatershow vergelijk ik met een kralenketting: ieder stukje tekst met een liedje is een kraal, samen maken ze de ketting. Steeds een andere kleur, smaak, emotie.'

Yvette Gumbs:  Schrijven jullie het stuk samen of worden jullie geregisseerd?
Nina JuneWe hebben zelf wel ideeën, maar de eindregie is in handen van Leonie Jansen. Zij is een soort mentrix voor me, als ik advies nodig heb, ga ik altijd naar haar. Ze is erg goed en werkt heel snel.

“Het water, het wonderwater, werkt als een placebo, het is de kracht van de perceptie.”

Yvette Gumbs:  Wanneer is de première van jullie tour?
Nina JuneDat is nog onbekend. Het zal sowieso in september beginnen, dat is wel al zeker.

Yvette Gumbs:  En wat is jullie werktitel?
Patrick:  De werktitel van de theatershow is 'Wonderwater'. Eigenlijk was dat al de werktitel voor mijn boek 'Vaderstad', maar dat deed de uitgeverij te veel aan Jomanda denken...

Het derde deel van Vaderstad heet ook Wonderwater. En de filosofie van Wonderwater loopt als een rode draad door het boek. Het boek gaat over wat jouw Wonderwater is, hoe je met dingen omgaat die op je pad komen. Neem je de slachtofferrol aan of probeer je juist boven je ellende te staan? Wie wil je zijn, wie ben je en ben je in staat om eerlijk en objectief naar jezelf te kijken?

De term Wonderwater komt van voetbal. Je krijgt een schop tegen je enkel en belandt creperend op de grond. De trainer snelt toe met een zak vol water, gewoon kráánwater, waarmee je enkel wordt gedept. En dan kan je weer verder, terwijl er ín je enkel niets veranderd is. Het water, het wonderwater, werkt als een placebo, het is de kracht van de perceptie.

Yvette Gumbs:  Nina, ga je voor de theatertour nog nieuwe nummers schrijven?
Nina JuneIk ben op dit moment bezig aan mijn nieuwe album. Daarbij vind ik het heel fijn om de creatieve vrijheid te hebben, om te kunnen schrijven over dingen die me zelf bezighouden. Sommige van die nummers zullen zeker aansluiten bij het thema Wonderwater. En misschien schrijf ik daarnaast nog wel nummers speciaal voor de tour, ja.

Patrick: 'Ik zou het wel leuk vinden! Ik ben in ieder geval wel van plan om nog wat nieuws te schrijven voor de tour. In ieder geval wil ik mijn tekst aanpassen voor het theater.'

Misschien komen er ook special guests, maar dat is allemaal nog in ontwikkeling. We hebben het nu heel druk met de promotie van het boek en het nummer.

Yvette Gumbs:  Hoe gaat het met Vaderstad, Patrick?
Patrick:  Hij loopt gewoon lekker door, zoals ze dat zeggen bij de uitgeverij. Hij wordt goed bijbesteld en ik krijg veel, soms emotionele, reacties via hyves. De reacties zijn vooral van vrouwen. Vrouwen kopen boeken en geven ze aan hun vriend: 'Schatje, dit moet je ook eens lezen'. Zo komen mannen aan boeken. Dat is ook de reden waarom ik de hyvesactie voor de promotie van mijn boek op vrouwen heb gericht.

Maar Vaderstad is niet per se een vrouwenboek. Het is ook heel geschikt voor mannen. Ik heb geprobeerd in mijn boek een neutrale positie in te nemen; het boek is pro beide ouders. En trouwens, alle banale dingen die mannen leuk vinden zitten erin; sex, rock 'n roll, vrouwen en voetbal.

Yvette Gumbs:  Jullie hebben nu een boek, een album en plannen voor een theatertour. Maar Patrick, je bent ook alweer bezig aan een nieuw boek?
Patrick:  Ja, dat klopt, mijn derde boek. Het zal niet doorborduren op het verhaal over Djon, Micky en Lila. Dat is nu wel verteld en ik wil ook niet nog een keer terugkruipen in die emoties. Ik draag nog wel een ander heftig verhaal met me mee. Dat is het enige wat ik er nu over kan zeggen.

Ik wil het in ieder geval voor de zomer van 2010 af hebben en het liefst al in februari 2010, want het sluit heel goed aan bij het het thema van de Boekenweek: jeugd, titaantjes.

“'De theatershow vergelijk ik met een kralenketting: ieder stukje tekst met een liedje is een kraal, samen maken ze de ketting. Steeds een andere kleur, smaak, emotie.'”

Yvette Gumbs:  En Nina, wanneer wil jij je nieuwe album uitbrengen?
Nina JuneEigenlijk rond dezelfde tijd. Ik merk wel dat ik steeds ambitieuzer word. Mijn eerste album heb ik in eigen beheer en totale vrijheid uitgegeven.Nu zit ik onder de hoede van managementkantoor AT, waar bijvoorbeeld Kane en Within Temptation ook bij zitten. Dat prikkelt me om met meer mensen samen te werken en andere producties te maken.

Laatst was ik bij een open dag van de Rockacademie in Tilburg, waar ik mijn opleiding heb gedaan. Ik vertelde aan de nieuwe studenten over mijn album, mijn project met Patrick en mijn plannen voor een theatertour en een volgend album. Toen zei één van de studenten dat ze zo blij was dat ze nu een positief verhaal hoorde. Ze had van iedereen, inclusief de docenten, gehoord dat het heel moeilijk is om van je muziek te leven, dat je er eigenlijk al vanuit moet gaan dat dat niet gaat lukken.

Dat vind ik zo jammer. Ik merkte dat in mijn opleiding ook. In het eerste jaar van de academie wordt bijna al je ambitie de kop in gedrukt door de negatieve vibe van de docenten. Natuurlijk is het moeilijk, maar als je écht wil, moet je gewoon je droom achterna jagen. Ik heb altijd al zangeres willen worden en ik denk dat dat me heeft geholpen om boven dat pessimisme te staan. Wel merk ik dat ik de lat steeds hoger leg. Nu heb ik eigenlijk al bereikt wat ik een paar jaar geleden wilde bereiken, maar dat besef ik bijna niet meer omdat ik ondertussen alweer een veel hoger doel heb. Maar dat is ook goed, jezelf uit blijven dagen.

Lotte Gerestein:  Je zei bij de boekpresentatie van Vaderstad dat 'Wonderwater' je eerste Nederlandse nummer was. Ga je voor je nieuwe cd ook Nederlandse nummers schrijven?
Nina JuneVoor mijn nieuwe album richt ik me toch voornamelijk op Engelse nummers. Maar ik sta wel open voor uitstapjes naar Nederlandse nummers. Maar dan zou ik eigenlijk wel een duet met Marco Borsato of Pascal van Blof willen. Misschien ga ik Pascal wel even hyven.

Yvette: 'Ik hoorde dat Wonderwater een echte hit zou zijn geweest als Marco Borsato het zou hebben gezongen.'

Patrick: 'Ja, dat denk ik ook, ja, maar wij zijn natuurlijk niet Marco Borsato, dus bij ons heeft het wat meer tijd nodig.'

Nina: 'Maar we kunnen natuurlijk wel Marco Borsato wórden!'

Patrick:  Maar Nina, dit is toch ook al een vruchtbare samenwerking?
Nina JuneJa zeker, het gaat gewoon super goed. We vullen elkaar heel goed aan, je voelt dat het enthousiasme en de ambitie ervan af spat. Ik vind het ook heel fijn om samen te werken. Omdat je het elkaar gunt, kan je zelf ook wat meer stralen.

Patrick: 'Iedere keer als Nina Wonderwater zingt, heb ik het gevoel alsof ze het weer voor het eerst doet.'

Nina: 'Bij jou heb ik dat ook. En ik heb ook iedere keer weer zin om je op het podium op te roepen, omdat ik weet dat het zal aanslaan.'

Lotte Gerestein:  Patrick, het origineel van Wonderwater is van de Zweedse zanger Patrick Isaksson, hoe kwam je bij dit nummer?
Patrick:  Ik werkte indertijd voor MTV. Ik heb zes jaar in Londen gezeten en bezocht vandaar uit veel festivals. Zo ook een festival in Zweden, in 1999. En toen we onderweg waren naar het festival, draaide de radio constant het nummer van Patrick Isaksson. Het nummer was toen een hit en is me altijd bijgebleven. Ik heb altijd het idee gehad dat ik er nog iets mee moest en nu is dat dan gelukt.

Yvette Gumbs:  Voel je je een schrijver?
Patrick:  Ja, ik ben een schrijver. Het is mijn missie om als schrijver te leven. Omdat ik geen baas heb en omdat ik de vrijheid heb om te werken waar ik maar wil. Wanneer ik ga schrijven sluit ik mezelf altijd een paar maanden op, ik leef dan als een soort kluizenaar, vastgebonden aan mijn computer. Dat kan ik in principe overal doen, daar heb ik geen vaste werkplek voor nodig.

Afgezien van dat kluizenaarsaspect probeer ik wel 'het schrijven' een beetje uit de bedompte hoek te halen. Ik gebruik gewoon alle mogelijkheden om mijn boek aan de man (of de vrouw...) te brengen en daar kom ik ook openlijk voor uit. Gelukkig staat mijn uitgeverij, Karakter Uitgevers, ook open voor acties zoals de hyveskrabbel, daar ben ik wel blij mee. En die hyvespromotie is trouwens door verschillende schrijvers overgenomen.

En ik voel me niet alleen aangetrokken tot de verschillende media vanwege de promotiemogelijkheden. Doordat ik een achtergrond in de multimedia heb (mijn werk bij MTV), heb ik de drang dat ook te gebruiken. Je kan zoveel meer doen dan alleen een boek schrijven. En ik vind het ook leuk om dat te onderzoeken door bijvoorbeeld zo'n project als nu aan te gaan met een zangeres. Vervolgens komt er een theatertour en wie weet wat nog meer...

Yvette Gumbs:  Weet je ex trouwens van je boeken en de clip?
Patrick:  Ja, ze weet wel dat ik de boeken geschreven heb, maar ze wil ze niet lezen.

Yvette: 'Dus er komt geen Zweedse vertaling?'

Patrick: 'Dát heb ik niet gezegd.'

Yvette Gumbs:  Beide boeken lenen zich goed voor een filmbewerking, heb je daar wel eens aan gedacht?
Patrick:  Ja, daar heb ik al wel aan gedacht, ja. En dat is uiteindelijk ook de bedoeling. Maar ik wil de film niet zelf regisseren en ik wil er ook niet zelf in spelen. Daar moeten mensen met verstand van zaken zich mee bezig gaan houden.

Yvette Gumbs:  De laatste vraag: Op welke festivals kunnen we jullie de komende tijd verwachten?
Nina JuneHet worden vooral kleine jazz- en literatuurfestivals, zoals Amersfoort Jazz en Jazz in Catstown. We wachten ook gewoon af wat de promotie doet. In april geven we een aantal optredens in theaters en boekhandels, waaronder in Dordrecht. En eigenlijk is onze droom Lowlands, dat zou wel heel mooi zijn.


Vaderstad van Patrick van Rhijn met bijgevoegd de single Wonderwater van Nina June is uitgegeven door 'Karakter Uitgevers'.

Het nummer is ook apart verkrijgbaar op i-tunes:

klik hier



Zie ook:
» Literaire evenementen 2010
» Literaire evenementen 2009
» Nina June
» Patrick van Rhijn
» Karakter Uitgevers
» Vaderstad
» Weg van Lila
» Interfinalisten tour



Interview met Patrick van Rhijn en Nina June lezersmeningen

Geef je mening!
Om deze functie te gebruiken moet je ingelogd zijn, en lid zijn van theAgenda.nl


1. Interview Ivo Victoria
Onlangs werd de langverwachte debuutroman van Ivo Victoria (Hans van Rompaey) op Manuscripta gelanceerd. Het boek wist op ongewone wijze de aandacht op zich te vestigen. Al in april van vorig jaar verdrongen maar liefst zeven uitgeverijen zich om dit boek te mogen uitgeven. Op dat moment waren er maar liefst zes pagina’s van dit boek geschreven. Een website, discussie in de pers en twitterberichten deden de rest. Nu ligt het boek dan eindelijk in de winkels. Yvette Gumbs en Werner van de Wiel van theAgenda gingen met Ivo Victoria lunchen in Kingfisher Cafe Amsterdam, om over zijn boek 'Hoe ik nimmer de Ronde van Frankrijk voor min-twaalfjarigen won (en dat het me spijt)' te praten.
2. Interview Lil' Louis
Publiciteit heeft Lil' Louis altijd gemeden, dus toen DJBroadcast de mogelijkheid kreeg om deze levende, maar ietwat geheimzinnige house legende - per email, hij doet niet aan interviews - enkele vragen te stellen, gingen we graag op het aanbod in. Voor een schrijver is Lil' Louis een man van weinig woorden.
3. Interview met Patrick van Rhijn en Nina June
Patrick van Rhijn schreef de roman, Nina June zong het liedje. Vaderstad en Wonderwater zijn een succes. Vaderstad is het eerste boek ter wereld mét een soundtrack én videoclip. Een interview met het veelbelovende duo. Over hun ambities, toekomstplannen en vooral over hun eigen Wonderwater.




Recentelijk toegevoegd
Interieur met veel Franse elementenFreskuZeer licht en luchtig interieurChippendales - Break the Rules 2016Bosch by night artist impression Garden of Earthly delights

• Fresku
• KOVACS




 feedback hoek


login
loginnaam
wachtwoord

Meld je aan!
Wachtwoord vergeten?


  home     wat     waar     wanneer     nieuws     zoeken     top&hot     instellingen     adverteren  
© Copyright 2003-2016 theAgenda.nl/HyperLeap

theAgenda special
500 jaar Jheronimus Bosch
Jheronimus Bosch, De Hooiwagen, Madrid, Museo Nacional del Prado.