theAgenda.nl - tips, nieuws, evenementen, locaties, sterren
wat - kies categorie
waar - kies plaats
wanner - kies tijdstip
Uitgaan > Dansen Cultuur > Concert Cultuur > Musicals Cultuur > Klassiek Uitgaan > Film Cultuur > Theater Cultuur > Musea Cultuur Uitgaan > Eten Familie Familie > KinderEvents Doen > Actief Buiten Wegwezen > Hotels Spannend > Erotiek  
Je bent niet ingelogd

..vergeten?






service
Zoek!
acts > groepen

Alex d'Electrique

Alex d’Electrique is een theatergroep. Zoveel is wel duidelijk. Neerlands rauwste theatergroep zijn ze genoemd, en ‘het hardhandige groepje’. En wat ze maken: ‘Puinhooptheater’, ‘totaaltheater in de overtreffende trap’, of perfo-theater, wat het er allemaal niet duidelijker op maakt. Over Blokhut, de vorige voorstelling, werd zelfs geschreven dat het anti-toneel was, en ook dat was al vaker gezegd. Maar Alex is ook heel herkenbaar. Wanorde is het uitgangspunt en de vaste ingrediënten zijn de absurd humoristische teksten van Ko van den Bosch, een vervreemdende speelstijl en een overweldigend decor dat steevast instort, ontploft of de toeschouwers levensgevaarlijk bedreigt.

Alex d'Electrique bestaat sinds 1980, en heeft sindsdien 21 voorstellingen en een televisieserie gemaakt. De artistieke spil van de groep is al vanaf het begin Ko van den Bosch, met daaromheen een kerngroep van acteurs en vormgevers. Het begint allemaal als Electric Alex in 1980 het Camerettenfestival wint. Niet dat dat een garantie voor een succesvolle toekomst is. De eerste plaats werd gedeeld met Container B en Pierrot Productions. Electric Alex bestond uit Ko van den Bosch, Maarten Balm en Ed Bosma. De eerste jaren is dat ook de kerngroep geweest, tegenwoordig is de één dokter Balm en de ander ingenieur Bosma. Rondom Ko van den Bosch is een nieuwe kerngroep ontstaan met Raymond Spannet, Raymonde de Kuyper, Martin Hofstra en Wim Conradi. De wanorde is gebeleven.

Waar slaat het op wat Alex doet? De inspiratiebronnen zijn uiteenlopend, maar helder. De voorstellingen zijn filmisch, maar lijken dan vooral op de achtervolging en shootout van de slechtere B-film. Vandaar de kettingzaag en het ontploffende toilet. Verdere inspiratiebronnen zijn Monty Python, de tekenfilms van Tex Avery, pop, Performance Art, futurisme, dadaïsme, fluxus en ‘alle verhalen die door de Europese cultuur dwarrelen’, zoals Alex het zelf zei. En dan kun je de namen van de absurdist Alfred Jarry en de Poolse schrijver/schilder Witkiewitz nog aan dat rijtje toevoegen. Maar dat kun je ook laten.

Decor, spel, licht en geluid zijn bij Alex d’Electrique geen losse onderdelen van de voorstelling. Het decor is net zo goed een personage als de acteurs. De muziek en geluidseffecten zijn ook absoluut geen achtergrondgeluid. De vormgeving lijkt niet bedacht, maar ontstaan. Niet gestileerd, maar wel gecompliceerd. En de spelers lijken volkomen vertrouwd met de zooi om hen heen. Organisch is een vies woord, maar de totstandkoming van een Alex-voorstelling is organisch te noemen. En vaak ook vies. Bij de eerste repetities is er nog geen compleet script, maar zitten de scènes los in een mapje. De tekst wordt steeds aangepast, tegelijk met het decor, rekwisieten en andere geluid en licht. De spelers ontwikkelen zelf het decor en de attributen.

De ‘rauwe omgang met decors’ is een herkenbaar onderdeel van de voorstellingen. Het spel van de Alexen is nogal fysiek. Iemand loopt keihard met z’n kop door een deur, zware lampen zwieren tussen de spelers door en koelkasten vol drank komen uit de lucht vallen. En dat betekent niet wegduiken, maar zuipen. De special effects zijn vaak op het enge af, en soms alleen smerig, of ingenieus; een schoen die in de fik vliegt kan mooi dienst doen als aansteker. Maar altijd brengen ze de voorstelling in een stroomversnelling of draaikolk. Er komt niet voor niets een koelkast uit de lucht vallen. De speelstijl is tussen dit geweld ook niet psychologisch, maar eerder associatief, vervreemdend of absurd te noemen. Maar toch komt het niet onlogisch over als een speler uit zijn rol stapt, ineens volkomen over de top een neger speelt en dan weer doorgaat waar we waren. De personages worden geschreven op de acteur die de rol moet spelen, misschien dat het daarom klopt. Paul Kempers weet het mooi te zeggen in zijn boek over 20 jaar Alex d’Electrique: het is “een absurdistische cocktail van bizarre voorvallen, waarin doorgaans veel bloed, sperma en ander vocht vloeit.” Daarom heeft Alex het “imago van een bende ongeregelde punks die het theater achterwaarts dweilend verlieten.”

Alex d’Electrique is één van de weinige groepen die vooral zelfgeschreven stukken spelen. De eerste zes projecten, tot en met The Electric Suburb uit 1988, zijn geschreven door Ko van den Bosch en Ed Bosma. Daarna is Ko van den Bosch steeds meer de schrijver van de groep geworden. Nu en dan leent ook een vreemd stuk zich voor een Alex d’Electrique-voorstelling, na een grondige bewerking. Alex heeft zelfs een periode repertoiretoneel gespeeld. Maar dan anders. Er waren stukken van Büchner, Shakespeare, Jelinek, Bernhard en van Henrik Stohl, exponent van een nieuwe Scandinavische golf van performance kunstenaars.

Bullshit triggert bullshit. De teksten van Ko van den Bosch. De titel van een nog niet geschreven afstudeerscriptie. Regisseur Ola Mafaalani en veel anderen zeggen dat de teksten nauwelijks los te zien zijn van de visuele Alex speelstijl. En dat zal best, maar het zou best de moeite van het proberen waard zijn, al was het maar om zelf bij de one liners en dialogen de stem van Raymonde de Kuyper te fantaseren. In de teksten van Ko van den Bosch eindigen vragende zinnen met een punt en vind je de logica als je bij de associatie rechtdoor gaat. De teksten zijn altijd humoristisch, meestal fragmentarisch en soms van een FC Knudde-achtige eenvoud.


Zie ook:
Overige:
» Ko van den Bosch




Probeer ook de actZoeker


Alex d'Electrique
Alex d'Electrique


Shows van Alex d'Electrique

geweest Gaga
muziektheater, komedie

Alex d'Electrique - informatie, agendas, shows, nieuws


Alex d'Electrique lezersmeningen

Geef je mening!
Om deze functie te gebruiken moet je ingelogd zijn, en lid zijn van theAgenda.nl



Recentelijk toegevoegd
Interieur met veel Franse elementenFreskuZeer licht en luchtig interieurChippendales - Break the Rules 2016Bosch by night artist impression Garden of Earthly delights

• Fresku
• De Dijk




 feedback hoek



  home     wat     waar     wanneer     nieuws     zoeken     top&hot     instellingen     adverteren  
© Copyright 2003-2016 theAgenda.nl/HyperLeap

theAgenda special
500 jaar Jheronimus Bosch
Jheronimus Bosch, De Hooiwagen, Madrid, Museo Nacional del Prado.